Allt i livet handlar om måttlighet

En matbutik i min hemstad Umeå, ICA Supermarket Teg, har bestämt sig för att sluta sälja cigaretter. Underbara Clara säger bravo, broder Rickard är inte alls positiv och menar att det är dags att sluta mobba rökarna. Jag kan naturligtvis inte vara sämre.

Jag håller med Rickard om att det är dags att sluta förfölja vuxna människor för sina ovanor. Vuxna människor idag VET att rökning är förenat med en rad olika livsfarliga sjukdomar, men de väljer av en eller annan anledning att fortsätta röka. Vilka dessa anledningar är har varken du eller jag med att göra, det är bara att konstatera att det är så det är.

Alla saker är farliga i någon utsträckning. Lika lite som att en fet biff med pommes frites och bearnaisesås kommer att döda dig, lika lite kommer en enda cigarett att ta ditt liv - och alla vet vi att många feta biffar med pommes frites och bearnaisesås kommer att leda till allvarliga sjukdomar, precis som vi också vet många cigaretter gör. Allt i livet handlar ju trots allt om måttlighet. Konsekvensen av att man tar bort en potentiellt farlig vara blir att man måste ta bort alla potentiellt farliga varor, istället för att lämna ansvaret för sin egen kropp och välbefinnande åt var och en.

Dessutom har ICA (åtminstone i Umeå så vitt jag vet) obligatorisk legitimationskontroll av alla som köper tobak eller alkohol, vilket är ytterligare ett skäl till att det är fel att sluta sälja cigaretter. Jag tycker att det är mycket bättre om seriösa butiker (som ICA-handlare i regel är) säljer cigaretter, än mindre nogräknade kiosker och butiker som inte alls har lika hård kontroll av sina kunder. På så sätt kan vi kanske - en utopi, jag vet - hindra ungdomar att börja med rökning till att börja med, istället för att hacka på de vuxna människor som trots allt väljer att fortsätta röka.

Kommentarer
Postat av: Hanna

ja verkligen. men å andra sidan är det nästa steg i livet om man känner sej redo för det.. men ändå :) trevlig kväll :)

2008-05-13 @ 22:48:24
URL: http://hannamariak.blogg.se/
Postat av: Ivona Tinkle

Fast å andra sidan så handlar det ju inte så mycket om val här, de allra flesta jag känner som röker gör det för att de är beroende, och inte för att de vill. Det är ju snarare tvärtom. Men om inte alla affärer slutar sälja så kommer det ju inte göra någon skillnad om Rimi gör det. Och även om alla slutar så kommer det fortfarande finnas sätt att få tag på cigaretter ändå. Men. Ett bra initiativ, tycker jag!

2008-05-14 @ 00:01:15
URL: http://www.ingentingatt.se/wp/
Postat av: Lucy

Ivona: Fast jag ser det som att man gör ett aktivt val varje gång man väljer att ta en cigarett, på samma sätt som jag gör ett aktivt val när jag väljer att käka pizza fastän jag vet att jag borde äta någonting nyttigare. Visst är en rökare beroende och det är inte på något sätt lätt att sluta, men vill man verkligen sluta röka så brukar man till slut lyckas även med det.



Alltså lönar det sig inte att sparka på de som inte VILL sluta röka av en eller annan anledning, eftersom de bara kommer att handla på andra ställen.

2008-05-14 @ 00:36:10
URL: http://livetenligtlucy.blogg.se/
Postat av: Ivona Tinkle

Jag håller helt och hållet med i det mesta du säger, och om det är någon affär som borde sälja tobak så är det ju som sagt just de mer seriösa som faktiskt är stenhårda med legitimationskontrollen. Och nu tjänar det ju som sagt var ingenting till om det bara är en affär som slutar sälja, även om jag tycker att det sänder en bra signal. Men dels tycker inte jag att det här är att sparka på rökarna, eftersom det egentligen inte borde vara någon självklarhet att tobak får säljas i livsmedelsbutiker (alkohol-systembolaget), och dessutom tror jag inte att det finns så många som - om de hade fått möjligheten att sluta tvärt utan något sug eller biverkningar - hade velat fortsätta. Istället tror jag att de allra flesta vill sluta, men att viljestyrkan inte räcker riktigt ända fram... Som med mitt sockersug till exempel. Jag hade tyckt att det vore fantastiskt bra om alla affärer slutade sälja godis, eller åtminstone fyrdubblade priserna.

2008-05-14 @ 00:48:50
URL: http://www.ingentingatt.se/wp/
Postat av: Lucy

Ivona: Men har man inget personligt ansvar då? All mat är ju potentiellt farlig om man äter i för stor mängd, ska man då höja priser eller sluta sälja all mat också, eller ska det helt enkelt rationeras ut vad man får äta eller inte? Det blir ju ett jäkla överförmynderi och storebror ser dig-samhälle till slut?



Sedan är jag inte alls säker på att alla skulle vilja sluta. För många är det faktiskt den enda lyx de har råd med. De där rökpauserna är kanske mer eller mindre det enda som de har att se fram emot om dagarna.



Dessutom ligger det ju ett mått av självdestruktivitet inom oss alla, vi gillar att synda. Godis skulle ju inte smaka hälften så gott om det inte vore för att man vet att det inte är nyttigt.

2008-05-14 @ 10:11:51
URL: http://livetenligtlucy.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0